Februari 2020 – het moment dat het Coronavirus ook in Nederland begon op te rukken en mensen begonnen te beseffen dat dit virus ons leven wel eens flink op zijn kop zou kunnen zetten. Dat de uitbraak van COVID-19 voor veel veranderingen heeft gezorgd dat is wel duidelijk, maar dat het zo’n impact zou hebben op het gedrag van mensen dat had waarschijnlijk niemand van tevoren durven denken. Niet alleen is het sociale leven flink op de schop gegooid, ook het consumentengedrag is flink veranderd. Waar jij het voorheen misschien heerlijk vond om jouw Kerstinkopen in de fysieke winkels in de stad te doen en de dag met volle tassen af te sluiten in de kroeg inclusief bittergarnituur, is het sinds 1.5 jaar doodnormaal geworden om alle aankopen online te doen.
Het aankoopgedrag verandert
Sinds de uitbraak van het Coronavirus is het aankoopgedrag van de consument flink verandert. Steeds meer aankopen worden online via webshops gedaan en winkelstraten worden gemeden. Niet alleen vanwege het feit dat veel winkels tijdelijk gesloten zijn geweest en de consument hierdoor noodgedwongen zijn of haar zoektocht online moest doen, ook fysiek contact en drukte wordt steeds vaker en liever (nog steeds) vermeden. Online vindbaar zijn is belangrijker dan ooit tevoren, waar voor ondernemers niet alleen het hebben van een eigen webshop van belang is maar marketplaces ook steeds vaker voorkomen in het aankoopgedrag van consumenten. Zo zijn de zakelijke verkopen via Bol en de verkopen via Amazon ook aardig gestegen de afgelopen periode. Dit komt niet alleen doordat online steeds bekender wordt, de consument start ook steeds vaker zijn of haar zoektocht binnen een Bol.com in plaats van een Google.
Misschien dat het bij jou wel is begonnen te kriebelen het afgelopen jaar en je een eigen webshop bent gestart, of wellicht al bent begonnen met het verkopen via een marketplace. Hoe werkt dit precies?
De opkomst van marketplaces
Wil jij jouw producten verkopen via een marketplace als Bol.com of Amazon, dan hoeft dit in eerste instantie niet te betekenen dat je ook al een eigen webshop hebt. Dit kan een voordeel zijn voor winkeliers die puur en alleen een fysieke winkel hebben en liever niet teveel tijd kwijt zijn aan online, of voor ondernemers die een eigen (kleine) onderneming hebben opgezet naast hun huidige baan en kleinschalig willen starten. Misschien dat jij wel onder deze tweede groep valt.
Wat voor onderneming je ook hebt, verkopen via een marketplace kan in ieder geval van grote toegevoegde waarde zijn zolang je het goed aanpakt. Verdiep je van tevoren bijvoorbeeld goed in de verschillende marketplaces en zoek goed uit waar jouw doelgroep zich bevindt. Heb je deze knoop eenmaal doorgehakt, dan is het van belang om een aantal zaken goed op orde te hebben zoals jouw productfeed, productomschrijvingen en logistiek. Zie je een kanaal als Bol.com puur als iets waar je extra omzet uit kunt halen, maar wil je hier niet teveel tijd in steken dan kan je bijvoorbeeld ook heel gemakkelijk het complete logistieke proces bij de marketplace zelf neerleggen waardoor je er bijna geen omkijken meer naar hebt. Daarnaast zijn er ook genoeg online marketing bedrijven die jou goed kunnen helpen bij de opstart en het onderhoud van jouw business via dit type kanaal. Kortom, hulp en mogelijkheden zat. Ga jij mee in het veranderende zoek- en aankoopgedrag van de consument en start jij binnenkort met het verkopen via marketplaces, of ben je hier al lang en breed aanwezig?