Hoeveel verdienen influencers? We zochten het voor je uit

Hoeveel verdienen influencers? Je Instagram staat er waarschijnlijk vol mee: influencers met duizenden volgers, nóg meer likes en de allermooiste foto’s. Ze zouden bakken met geld verdienen en hele leuke extraatjes krijgen in de vorm van gratis spullen, oftewel: they are living the dream. Maar is dat wel altijd zo? Kunnen influencers rondkomen van hun Instagramaccount of YouTube-kanaal? Kortom: wat verdienen influencers nu écht? We zochten het voor je uit.

Die vraag is helaas niet zo makkelijk te beantwoorden. Simpel omdat niet iedere influencer hetzelfde is. De inkomsten hangen af van heel veel dingen, zoals misschien wel het belangrijkste: het aantal volgers. We noemen iemand die op Instagram bijvoorbeeld meer dan 10.000 volgers heeft al een influencer, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met iemand die letterlijk instafamous is en honderdduizenden tot miljoenen aan volgers heeft.

De Amerikaanse krant The Financial Times deed onderzoek naar de bedragen die influencers verdienen aan een post, waarbij er duidelijk verschillen bestaan tussen influencers met in verhouding ‘weinig’ volgers en influencers en celebrities met een giga fanbase. Zo zou een influencer met 100.000 volgers op Instagram zo tussen de 2.000 en 2.500 euro per post kunnen vragen, terwijl dat bedrag voor celebrities met vier tot twintig miljoen volgers wel kan oplopen tot 15.000 euro per post. Pér post! Daar kan je wel goed van leven, ja.

Verdienmodellen

Maar volgens website High Snobiety bestaat er nog niet zoiets als een verdienmodel voor influencers. Dat komt onder meer doordat social media nog niet zo heel oud zijn. Er bestaat dus nog geen richtlijn voor wat ‘normaal’ is om te verdienen binnen de wereld van influencers. De verschillen zijn namelijk nog te groot. Zo onthulde blogger Gaby Dunn ooit dat ze wel 340.000 volgers heeft, maar dat getal heeft nog nooit op haar bankrekening gestaan. (‘Ik heb wel eens op de rode loper gestaan met tachtig dollar op mijn bankrekening.’) En dat terwijl de zusjes Beganovich (@clubfashionista en @elmabeganovich) zo’n 700.000 euro per jaar verdienen, weet The Financial Times.

Dat een influencer zijn hard werken is, staat vast. Het is niet zo makkelijk als gewoon leuke foto’s maken en dan zomaar duizenden likes en volgers krijgen. Nee, het opbouwen van een fanbase kost gigantisch veel tijd en moeite, laat staan het maken van die ‘perfecte’ foto’s die in onze ogen er spontaan uitzien. Het is daarom niet zo gek dat vele influencers fulltime bezig zijn met hun blog, Instagram of YouTube-kanaal, maar voor velen geldt helaas dat ze daarvan niet kunnen rondkomen.

Total
0
Shares
Previous Article

Hoe vind je de beste dividendaandelen? 5 tips

Next Article

Geld lenen in Duitsland en wonen in Nederland: kan dat?

Related Posts