5 punten waarop internet voor bedrijven verschilt van particuliere internetabonnementen

We hebben allemaal een goede internetverbinding nodig, of het nu thuis is of op de zaak. Hoewel bedrijven ook voor een particulier internetabonnement kunnen kiezen om internet op de zaak te hebben, kiezen ze meestal specifiek voor zakelijk internet. Dat komt onder andere door de volgende vijf punten waarop internet voor bedrijven verschilt van particuliere internetabonnementen.

Meer IP- en hostingopties

Bedrijven gebruiken hun internetverbinding vaak heel anders dan particulieren. Ze hosten bijvoorbeeld zaken als websites, e-mailservers of andere zakelijke tools. Een belangrijk verschil tussen internet voor bedrijven en dat voor particulieren ligt dan in de beschikbaarheid van een vast IP-adres, extra IP-adressen en hostingopties. Deze IP-adressen stellen bedrijven in staat om meerdere services tegelijkertijd te beheren. Daarnaast kunnen bedrijven vaak profiteren van geavanceerde hostingmogelijkheden, zoals dedicated servers, virtuele private servers (VPS) en cloudhosting. Dit biedt bedrijven meer controle, beveiliging en flexibiliteit voor belangrijke toepassingen en diensten die online moeten worden gehost.

Uitgebreide technische ondersteuning

Ook als bedrijf kun je kiezen voor particulier internet, maar een goede reden om dat niet te doen is omdat internet voor bedrijven uitgebreidere technische ondersteuning biedt en een klantenservice die vaak elk moment van elke dag bereikbaar is. Een probleem met het internet kan voor een bedrijf immers betekenen dat bedrijfsprocessen en communicatiemogelijkheden tot stilstand komen, en dat is eigenlijk niet acceptabel. Om dit zo snel mogelijk opgelost te krijgen, biedt internet voor bedrijven veel adequatere ondersteuning aan zakelijke klanten.

Prioritering van verkeer

Internet voor bedrijven kan de mogelijkheid bieden om het netwerkverkeer van bedrijven te prioriteren. Dit betekent dat essentiële bedrijfstaken voorrang krijgen op recreatief internetgebruik. Zo levert het bedrijfsinternet zelfs tijdens piekuren nog consistente prestaties. Dat valt onder zogenaamde Quality of Service (QoS)-functies die leveranciers van bedrijfsinternet aanbieden. Hiermee kunnen essentiële zakelijke toepassingen, zoals VoIP-gesprekken, videoconferenties en online transacties, voorrang kunnen krijgen op ander verkeer. Voor particulier internet is deze prioritering doorgaans niet beschikbaar. Dit biedt bedrijven een duidelijk voordeel bij het handhaven van vlotte en ononderbroken communicatie en bedrijfsactiviteiten.

Minder downtime

Een internetverbinding is in principe constant actief, maar toch kunnen er onderbrekingen ontstaan door storingen of onderhoud. Deze onderbrekingen noemen we ook wel ‘downtime’. Downtime is iets dat bedrijven zich niet kunnen veroorloven, omdat het de bedrijfsactiviteiten serieus kan verstoren. Daarom streven providers van internet voor bedrijven doorgaans naar minder downtime dan het geval kan zijn bij particulier internet.

Betere beveiligingsvoorzieningen

Beveiliging en privacy zijn belangrijke prioriteiten voor bedrijfsinternet, omdat bedrijven vaak gevoelige informatie behandelen, klantgegevens beware en bedrijfskritieke processen hebben die beschermd moeten worden tegen cyberaanvallen en ongeautoriseerde toegang. Zakelijk internet biedt geavanceerde beveiligingsmaatregelen zoals firewalls, versleutelde verbindingen en malware detectie om deze zaken te beschermen. Bovendien voldoet zakelijk internet vaak aan strengere compliance-eisen en wettelijke voorschriften voor gegevensbeheer en bescherming. Voor particulieren is het niveau van beveiliging en privacy over het algemeen niet zo uitgebreid.

Bovenstaande zaken worden bij zakelijk internet vaak vastgelegd in zogenaamde Service Level Agreements (SLA’s). Dit zijn overeenkomsten die specifieke garanties bieden met betrekking tot de prestaties en beschikbaarheid van de internetdienst. Zaken zoals uptime, latentie en responstijd bij technische problemen worden erin beschreven. Bedrijven kunnen deze SLA's gebruiken om een hoger niveau van betrouwbaarheid en ondersteuning te eisen van hun internetprovider. Voor particuliere internetgebruikers zijn dergelijke garanties en overeenkomsten meestal niet beschikbaar.

Total
0
Shares
Previous Article

De 5 beste bespaartips voor warmte en energie in huis

Next Article

iPhone 15 met zakelijk abonnement: waar moet je op letten?

Related Posts