Naw gegevens: dit zijn NAW Gegevens + voorbeelden

Afkortingen. Vaak vliegen ze je om de oren als je aan het werk bent of als je iets moet opzoeken bij de gemeente. Bijvoorbeeld NAW-gegevens. Gaat er bij jou niet direct een belletje rinkelen als je NAW-gegevens hoort? Dat snappen we op zich wel. En juist daarom, speciaal voor jou, deze blog! In deze blog vertellen we jou meer over NAW-gegevens en geven we je er een paar voorbeelden van. Zodat jij na het lezen van deze blog er alles over weet. Dat is wel zo prettig natuurlijk. 

Laten we eerst beginnen bij het begin. NAW-gegevens is dus een afkorting. Het kan gebeuren dat jij bijvoorbeeld ergens je gegevens moet invullen en dat iemand van de gemeente vraagt je NAW-gegevens in te vullen. De afkorting NAW staat voor:

  1. Naam
  2. Adres
  3. Woonplaats

Eigenlijk zijn deze gegevens dus de basisgegevens van jou als persoon en daarnaast zorgt het ervoor dat mensen precies weten wie er wordt bedoeld. Jan Jansen zijn natuurlijk heel veel mensen van, maar er woont er maar ééntje op de dorpsstraat in Lutjebroek. Daarom vinden bedrijven het vaak fijn om de NAW-gegevens van nieuwe klanten of cliënten te weten. Maar dit zijn ook de gegevens die een bedrijf nodig heeft om jou bijvoorbeeld het pakket op te sturen dat je zojuist hebt gekocht of als de facturatie gedaan moet worden. Een bedrijf is namelijk altijd verplicht op jouw gegevens op een factuur te hebben staan. Zo weten beiden partijen wie er met wie zakendoet.

Privacy omtrent persoonsgegevens 

Als onderneming is het belangrijk dat deze gegevens goed bewaard worden. Dat noemen we privacy omtrent persoonsgegevens. Deze gegevens zijn waardevol en mogen daarom niet zomaar op straat komen te liggen. Ook is het slim dat jij als klant niet zomaar je NAW-gegevens online ergens invult. Je wilt namelijk niet dat iemandanders ongevraagd misbruik maakt van jouw gegevens. Vroeger was er zelfs een tijd dat deze gegevens werden doorverkocht door bedrijven, zo gebeurde het dat je ineens ongevraagde post van bedrijven op de mat had liggen. Deze tijd is nu wel voorbij, want er is nu een belangrijke wet aangenomen. AVG heet deze wet. 

Deze nieuwe wet heet ook wel de privacywet. Als ondernemer moet je de AVG-regels niet overschijden, want dan kun je een boete krijgen. Maar daarnaast hebben mensen meer bescherming en kunnen ze een beroep doen op de AVG als hun persoonsgegevens op straat liggen. En waarom is dit nou zo belangrijk? De privacywet Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG) is een wet die sinds 25 mei 2018 van kracht is. Niet alleen in Nederland maar door de hele Europese Unie. Internationaal gezien heet deze wet General Data Protection Regulation. En waarom is dit zo belangrijk? We zeiden het eerst al, maar vroeger werden deze gegevens door verkocht. Zo konden bedrijven doen met deze gegevens wat ze maar wilden. Ook e-mailadressen en telefoonnummers werden doorverkocht met als resultaat dat je als klant veel last had van ongevraagde belletjes en mails vol met sales. 

Veilig online

Hoe meer het internet begon te groeien en hoe meer we online gingen doen, hoe meer de vraag kwam: hoe kunnen we mensen hun NAW-gegevens en nog veel meer beschermen? Privacy online is een groot goed en wordt niet door iedereen even goed nagestreefd. Daarnaast had je als klant vaak geen zeggenschap over je gegevens en wat bedrijven er mee konden doen. Door de nieuwe wet kunnen klanten meer doen met hun gegevens en meer bepalen wat wel en wat niet mag. Daarnaast moeten bedrijven meer inzicht geven in wat ze precies doen met die gegevens. Doen ze dat niet en komt er een klacht binnen over het bedrijf? Dan moeten ze kunnen laten zien dat ze bijvoorbeeld een datalek hebben gemeld. Een datalek is een moment waarbij gegevens van klanten ongevraagd open komen te liggen waardoor mensen gebruik kunnen maken van deze gegevens zonder dat ze hier toestemming voor hadden. Een kwalijke zaak dus en daarom loopt een bedrijf dan risico op een boete. 

Data, zoals NAW-gegevens, zijn dus de afgelopen jaren flink aan de orde van de dag gekomen. Maar er valt nog veel meer onder de AVG. Denk aan offertes, facturen, digitale nieuwsbrieven die niet meer zomaar verzonden mogen worden, afspraken die online worden bijgehouden, contactgegevens van mensen of personeelsinformatie. Denk aan e-mailadressen, opgeslagen cookies of IP-adressen. Alle informatie die aan iemand gelinkt kan worden mag niet meer zomaar ongevraagd opgeslagen en gebruikt worden. Hiervoor moeten mensen, zeker online, toestemming vragen. 

AVG-wet en privacy policy

Laten we weer het voorbeeld nemen van Jan Jansen. Er zijn heel veel Jan Jansen, maar als de Jan die op de dorpsstraat woont in Lutjebroek fan is van oude auto’s, bij de KVK staat ingeschreven als een reparateur van oude auto’s en vaak ’s avonds op een forum over oude auto’s is te vinden, dan kunnen mensen die informatie opslaan van het forum uit komen bij Jan Jansen uit Lutjebroek. Deze informatie is dus niet langer meer anoniem omdat zijn informatie wordt opgeslagen. Een forum moet dan dus zelf zeggen hoe ze gegevens opslaan, voor hoelang ze dat doen en wanneer het weer wordt verwijderd. Dit moet in de algemene regels staan en in de privacy policy. Deze documenten zijn sinds de AVG-wet is aangenomen verplicht voor elk bedrijf of instantie. Ook informatie over de NAW-gegevens moet hierin zijn opgenomen. Ook wordt er gezegd: als je bepaalde gegevens niet nodig hebt, vraag ze dan ook niet bij je gebruikers op. Denk aan woonadres of plaats, dat is niet altijd relevant. 

Total
0
Shares
Related Posts