Het overnemen van een bedrijf heeft vaak heel wat voeten in de aarde. Ben je zelf van plan om een bedrijf over te nemen? Dan ontkom je er vaak niet aan om hulp in te schakelen. Je wilt immers wel dat een bedrijfsovername goed geregeld wordt. Als je nog niet eerder een bedrijf overgenomen hebt, weet je misschien niet wie je precies in moet schakelen om het proces in goede banen te leiden. Om je hier een handje bij te helpen, zetten we hier de mogelijkheden op een rijtje.
Adviseur bedrijfsoverdracht
Als je zelf geen verstand hebt van bedrijfsovernames, is het handig om iemand te helpen die je door het proces leidt. Vandaar dat er vaak een adviseur bedrijfsoverdracht wordt ingeschakeld voor een bedrijfsovername. Deze persoon is als het ware de regisseur van het overdrachtsproces. Doordat hij precies weet wat er moet gebeuren, ben je aanzienlijk minder tijd kwijt aan een bedrijfsovername dan wanneer je besluit om alles zelf te doen. Daarbij komt dat je geen belangrijke zaken vergeet als je een adviseur bedrijfsoverdracht inschakelt. Bovendien schakelt deze professional andere specialisten in die nodig zijn voor een bedrijfsovername. Hierdoor hoef je zelf dus eigenlijk amper iets te regelen.
Boekhouder
Wie een bedrijf over wil nemen, kan niet om een boekhouder heen. Werk je met een vaste boekhouder? Dan kun je hem of haar betrekken bij het overnameproces. Een boekhouder helpt je onder meer met het verzamelen van de benodigde (financiële) informatie over het bedrijf dat je wilt overnemen. Daarnaast kan hij je snel genoeg vertellen of een bedrijfsovername financieel haalbaar is. Als je onvoldoende eigen vermogen hebt voor de overname, kun je een zakelijke lening aanvragen. Overleg dit ook altijd eerst even met je boekhouder. Hij of zij kan je namelijk adviseren of dit verstandig is.
Taxateur
Je wilt uiteraard niet onnodig veel betalen voor een bedrijfsovername. Daarom is het altijd handig om een taxateur in te schakelen. Zo’n iemand kan je helpen om in te schatten hoeveel het bedrijf dat je over wilt nemen waard is. Zorg er altijd voor dat je een taxateur inschakelt die verstand heeft van bedrijfsovernames. Doe je dit niet? Dan kan er een verkeerd beeld geschetst worden van de waarde van het bedrijf dat je over wilt nemen. Hierdoor betaal je uiteindelijk misschien een (veel) hogere prijs.
Notaris
In veel gevallen is er ook een notaris nodig voor een bedrijfsovername. Dit is in ieder geval nodig als je een besloten vennootschap (bv) of naamloze vennootschap (nv) over wilt nemen. Bij deze twee rechtsvormen zijn er namelijk aandelen in omloop en die moeten aan jou overgedragen worden. Neem je een eenmanszaak of een vennootschap onder firma (vof) over? Dan kun je de overname mogelijk regelen zonder tussenkomst van een notaris. De ervaring leert alleen dat er ook dan vaak nog een notaris wordt ingeschakeld.
Jurist
Het is niet altijd nodig om een jurist in te schakelen voor een bedrijfsovername, maar soms ontkom je er niet aan. Waarom het toch handig kan zijn om zo’n professional in te schakelen? Omdat hij contractuele verplichtingen kan onderzoeken en je hierover kan adviseren. Daarnaast is een jurist de aangewezen persoon voor het opstellen van de koop- en verkoopovereenkomst en andere belangrijke documenten die nodig zijn voor een bedrijfsovername.