Starten als ondernemer: heb je hier al aan gedacht?

Als startende ondernemer is er veel om aan te denken, welk type beroep je ook uitvoert. Zorg ervoor dat je niets over het hoofd ziet, want je wilt een goed begin maken. Van boekhouding tot klanten zoeken: dit zijn praktische tips.

Businessplan

We beginnen bij het begin: maak een businessplan. Dit doe je nog voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Denk na over de naam voor je bedrijf. Controleer of je bedrijfsnaam beschikbaar is en overweeg merkregistratie om je merk te beschermen. Waarom kies je voor deze bedrijfsnaam? Wat houdt jouw bedrijf eigenlijk in? Hoe zien je missie en visie eruit? Hoe uitgebreider je dit noteert, hoe duidelijker het plaatje wordt. Ontwikkel dus een uitgebreid businessplan dat je bedrijfsdoelen, doelgroep, concurrentieanalyse, marketingstrategie en financiële projecties omvat. Dat is handig voor jezelf, maar ook voor externe partijen. Misschien wil je wel een lening aanvragen: een businessplan is daarbij essentieel. Of wellicht wil je personeel aannemen, dan moet je natuurlijk een bedrijfsverhaal klaar hebben staan. Als je met personeel gaat werken, is het ook verstandig om een werkruimte of kantoor in te richten. Bedenk hoe je van A naar B komt: een lease auto zakelijk maakt vervoer snel en comfortabel. Dergelijke kosten, voor bijvoorbeeld kantoorruimte en vervoer, neem je weer op in je businessplan. Je wilt immers kunnen vaststellen welk starttarief je nodig hebt. Bereken ook hoe je je bedrijf winstgevend gaat maken, over de loop van de eerste jaren. Je kunt het plan er steeds weer bij pakken, om te controleren of je op schema ligt.

Administratie en boekhouding

Als ondernemer krijg je veel met administratie te maken. Dat hoort er simpelweg bij. Een belangrijke stap: registreer je bedrijf bij de Kamer van Koophandel (KvK) en ontvang een KvK-nummer. Je krijgt ook een btw-nummer. Dit heb je allemaal nodig als je zaken gaat doen: bij het versturen van facturen bijvoorbeeld. Maak dat je op de hoogte bent van de fiscale en juridische verplichtingen. Zorg dat je je boekhouding goed op orde hebt, wat betreft zowel je inkomsten als uitgaven. Open een zakelijke bankrekening en houd je zakelijke financiën gescheiden van je persoonlijke financiën. Een boekhouder kan je helpen met de administratie, of een boekhoudsysteem. Het is dan ook sterk aan te raden om een boekhouder te nemen, met name als je er zelf weinig verstand van hebt. Zo kom je ook minder snel voor onaangename verrassingen te staan. Een goede boekhouder zorgt er daarnaast voor dat je van zoveel mogelijk financiële voordelen geniet. Je hebt als ondernemer ook te maken met verschillende belastingverplichtingen. Lees je hierover in en zet voldoende inkomsten apart. Ook hier kan een boekhouder of belastingadviseur je bij helpen.

Vervoer

Grote kans dat je als ondernemer veel onderweg bent. Het ligt aan de branche, maar denk na over goed vervoer. Als je personeel in dienst hebt, bedenk je een plan voor het hele team. Bij Dutchlease.nl kun je zakelijk leasen, waarbij je de auto kiest die bij je bedrijf past. Leasen heeft als grote voordeel dat er veel is inbegrepen, zoals wegenbelasting, pechhulp en autoverzekering. Zo rijd je voor een vast bedrag per maand, waarvan de kosten vooraf duidelijk zijn. Ideaal voor de startende ondernemer dus.

Marketing

Het is essentieel om winst te maken met je bedrijf. Of je nu producten verkoop of diensten aanbiedt: marketing is altijd van belang. Kies daarom voor een gedegen marketingplan. Dit kun je helemaal zelf op poten zetten, of door professionals laten uitvoeren. Van offline marketing tot online marketing: je kunt op veel manieren de aandacht trekken voor je bedrijf. Deel flyers uit of zet een campagne voor social media op, om maar een paar voorbeelden te noemen. De basis ligt in ieder geval bij het (laten) maken van een professionele website en een actieve aanwezigheid op social media. Bouw ook een netwerk op in je branche door deel te nemen aan evenementen en contacten te leggen.

Zekerheid en groei

Zet als startende ondernemer in op zekerheid en groei. Natuurlijk is ondernemen altijd een risico: dat is nu eenmaal de kunst van het vak. Maar je kunt daarbinnen ook veilige keuzes maken. Verkoop je producten niet zomaar in het wilde weg, maar voer eerst een doelgroep- en marktonderzoek uit. Waar is behoefte aan? Welke producten of diensten doen het goed qua verkoop? Zet hier het liefst op in. Denk tot slot nog aan verzekeringen, zoals een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Total
0
Shares
Previous Article

4 tips om sparen leuk te houden

Next Article

Ontwikkel business apps met het Microsoft Power Platform!

Related Posts