De meest recente ontwikkelingen binnen marketing

In de dynamische wereld van marketing veranderen tactieken en strategieën continu. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van consumentengedrag en technologische ontwikkelingen. Als ondernemer kun je enkel op deze manier concurrentievoordeel behouden en effectief campagnes voeren. In deze blog delen we de meest recente ontwikkelingen die het marketinglandschap vormgeven. 

Kunstmatige intelligentie

Al een langere tijd is kunstmatige intelligentie (AI) in opkomst. Echter is een bekend voorbeeld van kunstmatige intelligentie, namelijk ChatGPT, sinds eind 2022 pas erg populair geworden. Kunstmatige intelligentie is een hulpmiddel dat verandering brengt binnen traditionele strategieën. Het biedt marketeers de mogelijkheid om veel verschillende gegevens te analyseren en te interpreteren, waardoor je inzicht krijgt in de gegevens van consumenten. Aan de hand daarvan kun je je marketingstrategie aanpassen. Op deze manier kun je namelijk gepersonaliseerde benaderingen ontwikkelen die naadloos aansluiten bij de  behoeften van klanten. Of het nu gaat om chatbots die de klantenservice optimaliseren of analyses waarmee je advertentiecampagnes kunt maximaliseren; kunstmatige intelligentie zorgt voor een efficiënte werkwijze en een goede marketingstrategie waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Hierdoor wordt er steeds meer mogelijk.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

In deze tijd spelen maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid een steeds grotere rol. Daarbij is maatschappelijk verantwoord ondernemen ook in opkomst. Steeds meer ondernemers realiseren zich dat een groot deel van hun klanten niet alleen waarde hecht aan een product of dienst, maar ook aan impact die een bedrijf heeft op het milieu of de maatschappij. Hierbij draait het dus om het omarmen van ethische praktijken die een positieve maatschappelijke bijdrage leveren. Produceert jouw bedrijf bepaalde producten, zoals koffie of thee, en wil je laten zien dat duurzaamheid bij jullie een erg grote rol speelt? Stimuleer klanten dan om gebruik te maken van eigen bekers, in plaats van wegwerpbekers. Vooral nu de nieuwe wetgeving het gebruik van wegwerpbekers verbiedt, is het slim om hier als bedrijf op in te haken. Bedruk Maxilia koffiebekers met logo en geef deze cadeau aan iedere klant bij een bestelling vanaf een bepaald bedrag. Hiermee laat je aan klanten zien dat je duurzaamheid erg belangrijk vindt en graag een positieve bijdrage wilt leveren aan de maatschappij. Daarnaast maak je je merk ook nog eens veel zichtbaarder, omdat het een voorwerp is dat dagelijks gebruikt wordt. 

Influencer marketing

Als je een bepaalde doelgroep wilt bereiken, zijn er verschillende manieren om dit te doen. Als het een jongere doelgroep betreft, is influencer marketing een van de recentere ontwikkelingen binnen marketing. Jongeren hebben verschillende influencers die ze volgen en waar ze dagelijks content van voorbij zien komen. Influencer betekent dan ook niet voor niets ‘beïnvloeder’. Vooral als het gaat om iemand met een grote following, kun je er vanuit gaan dat er veel volgers zijn die deze influencer als groot voorbeeld ziet. Wil je je merk onder de aandacht brengen bij een bepaalde doelgroep? Wellicht is er een influencer die deze doelgroep als following heeft en die jouw bedrijf en jouw product of dienst graag wil promoten. Laat de influencer een winactie organiseren van jouw bedrijf. Ben je bijvoorbeeld personal trainer en wil je graag nieuwe klanten? Laat dan gerelateerde producten, zoals een sporttas en waterfles, bij Maxilia met jouw logo en merknaam bedrukken. Geef daarbij bijvoorbeeld een gratis maand coaching weg. Door de influencer jouw merk te laten promoten en mensen enthousiast te maken voor je bedrijf, krijg je er ongetwijfeld veel nieuwe klanten bij. 

Total
0
Shares
Previous Article

Optimaliseer je financiële processen: 3 tips

Next Article

Lees deze slimme stappen voor een voordelige private lease

Related Posts